دکتر هومن کوکبی / تعویض مفصل / هر آنچه که باید در مورد جراحی تعویض مفصل شانه بدانید

5 / 5. 1

انواع-تعویض-مفصل-شانه

هر آنچه که باید در مورد جراحی تعویض مفصل شانه بدانید

آنچه می خوانید...

عمل تعویض مفصل شانه یا همان آرتروپلاستی شانه، یکی از جراحی هایی است که برای درمان درد و گرفتگی شانه توصیه می شود. این جراحی با هدف بازگشت قدرت و عملکرد شانه انجام می شود تا بیمار بتواند فعالیت های روزانه خود را به راحتی انجام دهد. در صورتی روش های مختلفی را برای درمان درد شانه امتحان کردید، ولی نتیجه ای نگرفتید با توجه به نظر پزشک می توانید جراحی تعویض مفصل شانه را انجام دهید. این جراحی انواع مختلفی دارد و با توجه به مقدار آسیب یکی از آن ها برای شما انجام خواهد شد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که میخواهید جراحی تعویض مفصل شانه را انجام دهید حتما این مطلب را بخوانید زیرا می خواهیم اطلاعات مفیدی در مورد این عمل را در اختیارتان قرار دهیم.

آناتومی شانه چگونه است؟

قبل از هر چیزی، بهتر است شما را با آناتومی شانه آشنا کنیم تا ببینید که شانه شامل چه بخش هایی است. شانه از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان کتف، ترقوه و بازو درست می شود. شانه، یک مفصل اصلی دارد که نامش مفصل گلنوهومرال است. در قسمتی از این مفصل کاسه عمیقی به نام حفره گلنوئیدGlenoid cavity قرار گرفته است که قسمتی از استخوان کتف است و در درون این کاسه، سر استخوان بازو به شکل یک گره وجود دارد که توسط رباط و کپسول مفصلی در کنار حفره گلنوئید باقی و پایدار می ماند.

جراحی تعویض مفصل شانه چیست؟

جراحی تعویض مفصل شانه برای درمان آرتروز شانه، درد های شانه و هر نوع بیماری که مربوط به شانه می شود و باعث اختلال در عملکرد درست شانه و قدرت و تحرک آن می شود، صورت می پذیرد. قبل از انجام هر گونه جراحی، ابتدا بیمار توسط بهترین متخصص ارتوپدی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورتی که سایر درمان ها از جمله درمان های دارویی به بیمار کمکی نکند، بنا به تشخیص پزشک جراحی تعویض مفصل شانه پیشنهاد می شود. در این جراحی، سر استخوان بازو با یک مفصل مصنوعی تعویض می شود.

آناتومی-شانه

انواع عمل تعویض شانه

انواع مختلفی از عمل‌های جراحی تعویض شانه وجود دارند که پزشک با توجه به معایناتش و شدت آسیب یکی از این روش ها را به شما پیشنهاد می دهد:

تعویض کامل شانه

در این جراحی، مفصل مبتلا به آرتروز با یک گوی فلزی صیقلی که به میله درون کاسه پلاستیکی متصل است جایگزین می شود. سایزهای مختلفی پروتز وجود دارد که به روش های مختلف همچون سیمان یا جا انداختن با فشار در استخوان قرار داده می شود. اگر استخوان بیمار دارای استحکام و کیفیت خوبی باشد پزشک از پروتز های غیر سیمانی استفاده می کند.

در بعضی موارد گذاشتن پروتز کاسه ای توصیه نمی شود برای مثال

• اگر کاسه‌‌ی طبیعی مفصل، غضروف سالمی داشته باشد.
  • اگر استخوان کاسه‌ی طبیعی، سست و بی‌کیفیت باشد.
  • اگر تاندون‌های روتاتور کاف، به صورت جبران ناپذیری آسیب دیده باشند.

به طور کلی، افراد دارای استئوآرتریت که تاندون‌های روتاتور کاف آن‌ها سالم باشد، می‌توانند داوطلبین مناسبی برای تعویض کامل مفصل شانه باشند.

جراحی-تعویض-مفصل-شانه

همی آرتروپلاستی میله‌دار

اگر پزشک تشخیص دهد که فقط باید گوی مفصل را عوض کرد، جراحی همی آرتروپلاستی را انجام میدهد. در روش سنتی سر استخوان بازو با یک گوی فلزی میله‌دار، مانند گوی استفاده شده در عمل تعویض کامل شانه، جایگزین می‌شود که به این عمل، همی آرتروپلاستی میله‌دار می‌گویند.

کسانی که میتوانند این جراحی را انجام دهند:

• اگر سرشانه آسیب دیده ولی کاسه آن سالم است.
  • اگر آرتروز دارید و فقط سرشانه (گوی) آسیب دیده و غضروف درون کاسه سالم است.
  • اگر تاندون‌های روتاتور کاف و آرتروز تان دچار پارگی شده باشد.

همی آرتروپلاستی سطحی

در این جراحی، فقط غضروف روی گوی مفصل به وسیله‌ی یک پروتز بدون میله، عوض می‌شود. یکی از مزیت هایی که این عمل دارد این است که استخوان طبیعی نگه داشته می شود و برای کسانی که از آرتروز شانه رنج می‌برند، یک راه حل جایگزین در برابر تعویض کامل شانه است.

کسانی که می توانند این جراحی را انجام دهند:

• اگر کاسه‌ی مفصل، غضروف سالم و دست‌نخورده‌ داشته باشد.
  • اگر هیچ شکستگی یا ترک‌خوردگی جدیدی در سر و یا تنه‌ی شانه وجود نداشته باشد.
  • اگر بتوان استخوان طبیعی را حفظ کرد.

عمل تعویض معکوس کامل شانه

یکی دیگر از انواع جراحی تعویض مفصل شانه، عمل معکوس تعویض شانه است. در عمل تعویض معکوس کامل شانه جای گوی و کاسه عوض می‌شود. به این صورت که گوی مفصل به استخوان کتف متصل و کاسه‌ی آن در سر استخوان بازو قرار می‌گیرد. با انجام این عمل بیمار میتواند برای بلند کردن اجسام، به جای روتاتورکاف پاره شده، از عضله‌ی دلتایی خود کمک بگیرد.

کسانی که می توانند این جراحی را انجام دهند:

• اگر دارای پارگی کامل روتاتور کاف هستید و از ضعف شدید بازو رنج می‌برید.
  • اگر آرتروز شدید دارید.
  • اگر قبلا عمل تعویض شانه انجام دادید و موفقیت آمیز نبوده است.

علت انجام تعویض مفصل شانه چیست؟

علت-جراحی-تعویض-مفصل-شانه

معمولا افرادی که برای جراحی تعویض مفصل شانه مراجعه می کنند دارای درد شدید هستند، به طوری که به سختی می توانند کار های روزانه خود را انجام دهند. این افراد دچار آسیب در ناحیه شانه هستند و ممکن است یکی از بیماری های زیر را داشته باشند:

آرتروز ( بیماری تخریبی مفصل)

با افزایش سن، ممکن است افراد دچار آرتریت یا التهاب مفصلی بشوند. در این بیماری غضروفی که اطراف استخوان های شانه را پوشش داده، نازک می شود و در نتیجه استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. این مشکل باعث خواهد شد که مفصل شانه سفت و دردناک شود.

روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید)

در بیماری روماتیسم مفصلی، غشای سینویال که مفصل را احاطه کرده، ملتهب شده و سفت می شود و در نهایت باعث آسیب دیدگی غضروف و درد می شود.

التهاب مفصل بعد از ضربه

اگر شانه به شدت آسیب ببینید، ممکن است دچار این بیماری شوید. این عارضه می تواند در پی آسیب شدید شانه به وجود آید. شکستگی شانه یا ساییدگی عصب های(تاندون) و رباط های شانه ممکن است در طول زمان به غضروف مفصلی آسیب برساند و باعث درد و محدودیت حرکت شود.

بافت مردگی (نکروز) بی خونی (استونکروز)

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که منبع خون به استخوان قطع شده باشد، زیرا اگر خون به سلول های استخوانی نرسد، آن ها می میرند. این بیماری میتواند باعث تخریب مفصل شانه و التهاب مفصلی شود.

شکستگی های شدید

یکی دیگر از دلایلی که افراد برای جراحی تعویض مفصل شانه اقدام می کنند، شکستگی شدید شانه است. در شکستگی های شدید اگر سر استخوان بازوی بالا خرد شده باشد، ممکن است پزشک نتواند آن را دوباره سرجایش قرار دهد به همین دلیل جراحی تعویض مفصل شانه را پیشنهاد می دهد.

مراقبت های قبل از جراحی تعویض مفصل شانه

• قبل از جراحی، در جلسات مشاوره شما به طور کامل معاینه خواهید شد و باید تصویر برداری انجام دهید تا پزشک بتواند وضعیت مفصلتان را به خوبی بررسی کند.
  • اگر دارای بیماری خاصی هستید و یا داروی خاصی مصرف میکنید حتما به پزشکتان اطلاع دهید.
  • اگر به داروی خاصی حساسیت دارید حتما پزشکتان را مطلع کنید.
  • از چند هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • از شب قبل عمل چیزی نخورید و نیاشامید.

جراحی تعویض مفصل شانه چگونه انجام می شود؟

جراح ارتوپدی، توسط ماده ای پلاستیکی یا فلزی، استخوان طبیعی بخش گوی و کاسه مفصل شانه را جایگزین می کند. در عمل جراحی تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی شانه (SA)، بخش های آسیب دیده شانه برداشته شده و با اندام ساختگی که پروتز نام دارد، جایگزین می شوند. این عمل جراحی باعث بازگشت تحرک، عملکرد و قدرت شانه شده و درد شانه را تسکین می دهد و فعالیت افراد را تا حد زیادی به حالت طبیعی بازمی گرداند. برای انجام این عمل، بهترین جراح ارتوپدی جهت تشخیص بیماری و علت آن از روش آرتروسکوپی شانه استفاده می کند و توسط آن به تشخیص دقیق مشکل در ناحیه مفصل شانه می پردازد. بعد از آن، جراحی تعویض مفصل شانه توسط یک برش در بخش جلویی مفصل شانه انجام می شود و توسط آن برش، مفصل شانه باز می شود.  پزشک برای قرار دادن مفصل مصنوعی، عضلات و ماهیچه های اطراف بازو را کنار می زند، سپس قسمت آسیب دیده مفصل شانه را توسط ابزارهای مخصوص جدا نموده و پروتزهای مصنوعی را جایگزین می نماید.

عمل-تعویض-مفصل-شانه

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل شانه

• روز بعد از جراحی تعویض مفصل شانه برای مشاهده موقعیت دقیق ایمپلنت از اشعه X استفاده می شود.
  • فیزیوتراپی در روز پس از جراحی و پس از اطمینان از ثبات دامنه حرکتی ایمپلنت آغاز می شود.
  • دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل شانه ممکن است هشت هفته یا بیشتر طول بکشد.
  • هنگامی که می خواهید از صندلی یا تخت بلند شوید به بازویتان تکیه ندهید.
  • از بلند کردن اشیای سنگین خودداری کنید و تا چند ماه فقط اشیایی را بلند کنید که وزنی معادل یک لیوان آب دارند.
  • تا چند ماه از ورزش های سنگین که موجب ضربه و برخورد به شانه شما می شود اجتناب کنید.
  • تمرین ها و حرکات اصلاحی که توسط پزشک تجویز شده است را انجام دهید.
  • برای فعالیت های سنگین از شخصی کمک بگیرید.
  • افرادی که کار آن ها نیاز به فعالیت سنگین ندارد و پشت میز می نشینند می توانند دو الی سه هفته پس از جراحی به کار خود بازگردند. اما افرادی که کارشان به فعالیت فیزیکی نیاز دارد پس از گذشت حداقل 4 ماه می توانند به کار خود بازگردند.

عوارض احتمالی جراحی تعویض مفصل شانه چیست؟

این جراحی نیز همانند سایر جراحی ها دارای عوارضی است که بهتر است از آن اطلاع داشته باشید.

• عفونت: اگر در حین جراحی میکروب وارد بافت ها شود میتواند عفونت مفصل را به وجود آورد. همچنین، ممکن است مدت ها پس از جراحی میکروب از راه دیگری وارد خون شده باشد و خودش را به مفصل مصنوعی رسانده باشد و باعث عفونت شود. در صورت وجود عفونت شما شاهد درد، تورم،تب و ترشح از محل عمل خواهید بود.
  • لق شدن مفصل مصنوعی: اگر اتصال مفاصل مصنوعی شانه به استخوان شل شود و مفصل مصنوعی لق شود بیمار دچار درد در مفصل شانه می شود. در این صورت مفصل قدیمی باید با یک مفصل جدید عوض شود.
  • دررفتگی: مفصل مصنوعی شانه میتواند همچون مفصل طبیعی دچار دررفتگی شود. البته این احتمال در مفصل مصنوعی بیشتر است.
  • آسیب به عروق و اعصاب شانه: از آن جایی که عروق و اعصاب شانه به محل جراحی بسیار نزدیک هستند، ممکن است در حین عمل آسیب ببینند. آسیب اعصاب، معمولا بر اثر کشیده شدن آنها در حین جراحی است.

هزینه جراحی تعویض مفصل شانه

یکی از سوالات مهمی که ذهن افرادی که کاندید جراحی تعویض مفصل شانه هستند را درگیر می کند، هزینه این جراحی می باشد. برای جراحی تعویض مفصل شانه نمی توان مبلغ دقیقی تعیین کرد و قیمت جراحی بر اساس عوامل مختلفی از جمله شرایط بیمار، میزان آسیب مفصل شانه، دستمزد پزشک، منطقه جغرافیایی بیمارستان، برند مواد و پروتز مورد استفاده و … محاسبه می شود. همچنین قبل جراحی باید از شرکت بیمه خود استعلام بگیرید که آیا این جراحی را تحت پوشش قرار می گیرد یا خیر. به همین علت هزینه جراحی تعویض مفصل شانه در هر فردی متفاوت است.

کلام آخر

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و شما اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. قبل از انجام جراحی تعویض مفصل شانه حتما در مورد بهترین جراح ارتوپد تحقیق کنید.

دکتر هومن کوکبی

جراح و متخصص ارتوپدى

59 پاسخ

1. عملش مثل تعویض مفصل زانو عوارض نداره میشه بعد عمل راحت به فعالت های روزلنه پرداخت بعد یه مدت یا باید ملا دیگه تا اهرش مراعات کنیم؟

2. من فیتنس کار میکنم، شغلمم هم سیستمیه، ۱٠ساعت نشستم…. از درد ناحیه شونه و کتف راستم دیگه کلافه ام. ممنون میشم راهنماییم کنین

1. برای بررسی دقیق وضعیتی که دارید حتما به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

1. معمولا در صورتی که بیماری های مربوط به مفصل شانه با سایر روش های درمانی نتیجه نگیرد و درد و مشکلات حاصل از این بیماری زندگی فرد را مختل نماید با نظر پزشک جراحی تعویض مفصل شانه انجام می شود.

1. در صورت رعایت درست و به موقع اقدامات و دستورالعمل های لازم بعد از جراحی هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد شد.

3. من فکر کنم از دیسک کمرم به شونه هام زده گاها گردنم هم میگیره.ممکنه از دیسک کمرم باشه؟

1. نیاز به معاینه و بررسی بیشتر هست و لازم است به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

4. دقیقا من هم مشکل شونه سمت راست دارم فکر کنم باید بنده هم عمل انجام بدم با این توضیحاتی که مطالعه کردم و دیدگاه بقیه دوستان هم خیلی عالی بود سپاسگزارم

5. سلام و سپاس از مطالب مفیدتون
    آیا درد شانه ممکن هست به دلیل آرتروز و مشکلات گردن باشه؟
    با تشکر 🙏🌹

6. دکتر اگر آسیب دیدگی یا ضربه نداشته باشیم ولی احساس درد توی شونه ها داشته باشیم نشون دهنده آرتروز هست؟

7. من قبلا والیبال بازی میکردم الان خیلی شونه هام درد میکنه ممکنه آسیب دیده باشه مفصلش ؟

8. مقاله کاملی بود ممنون مقاله تعویض مفصل رو هم خوندم و اون هم کامل بود ممنون که اطلاعات خوبی رو در سایت میذارید این با ارزشه